Сталеві канати

Сталеві канати – основні вантажопідйомні елементи більшості вантажопідйомних, транспортних, дорожньо-будівельних, землерийних машин і механізмів. Канати (троси) є одним з найбільш поширених видів складних метизів і широко застосовуються в самих різних галузях.

1. Характеристики сталевих канатів:

Розрізняють такі основні об’єкти застосування сталевих канатів:

  • Промислове та будівельне підйомно-транспортне кранове обладнання (мостові, баштові, портальні і корабельні крани);
  • Будівельно-дорожні безрейкові машини і механізми (автокрани, екскаватори, бульдозери, скрепери);
  • Машини, механізми для видобутку і підйому твердих корисних копалин на вугільних шахтах і рудниках;
  • Ручні і електричні засоби малої механізації (лебідки, тельфери);
  • Ліфтове господарство;
  • Устаткування для буріння нафтових, газових та інших свердловин;
  • Крани хімічних і металургійних цехів;
  • Устаткування для заготівлі лісу;
  • Ручні і електричні засоби малої механізації (лебідки, тельфери);
  • Підвісні канатні дороги;
  • Оснащення судів;
  • Допоміжні пристосування в авіації та автомобілебудуванні;
  • Будівельні конструкції будівель і споруд (пасма і канати для армування залізобетону);
  • ГТВ (металокорд для автомобільних шин і конвеєрних стрічок);
  • Лінії електропередач (кручені дроти зі сталевого дроту);
  • Знімні вантажозахоплювальні вироби (стропи, ванти, розтяжки);
  • Декоративні, а також побутові і господарські потреби.
Розміри і діаметри сталевих канатів:
Основний діапазон виготовлюваних канатів варіюється від 0,55 до 72,0 мм. Крок зміни діаметра, прийнятий виробниками, становить 0,5 мм. За бажанням замовника можливе виготовлення канатів будь-якого діаметру в зазначеному діапазоні.
Матеріал сердечника:
Канати можуть бути виготовлені на металевому або органічному осерді. В якості металевого сердечника використовується пасмо або канат конструкції 7х7. Металевий сердечник виготовляється з дроту. В якості органічного сердечника використовується сердечник звитий з поліпропіленових ниток. За бажанням замовника органічний сердечник може виготовлятися з інших матеріалів (пенька, джут, сизаль). Тип сердечника і матеріал можуть обумовлюватись контрактом.
Мастило каната:
Мастило служить для захисту канатів від корозії при транспортуванні, зберіганні, початковому періоді експлуатації. Як правило використовуються такі типи мастил: КСУ, «Торсиол – 35», «Эласкон – 20». Проте, в залежності від конкретних потреб замовника канати можуть бути змазані частково або не змазані зовсім.

За типом мастила сталеві канати розрізняють на:

  • Сухі канати. Мастило не наноситься ні на канат, ні на пасма каната;
  • Канати без зовнішнього мастила. Змащуються тільки пасма каната;
  • Розмиті канати. Мастило наноситься на пасма і канат в цілому.

Без мастила, як правило, виготовляються оцинковані канати. Тип мастила і спосіб нанесення повинні вказуватися в контракті.

Сталеві канати розрізняють за призначенням:

  • Вантажопасажирські канати, які використовуються в основному в ліфтових механізмах, пов’язаних з підйомом людей. Випробування проходять 100% дротів в канаті. Позначаються в маркуванні каната літерою «ГЛ».
  • Вантажні канати, які використовуються в усіх інших сферах, не пов’язані безпосередньо з людьми. Випробування проходять не менше 25% дротів в канаті. Позначаються в маркуванні каната просто літерою «Г».

Канати розрізняють також у напрямку свивки пасом:

  • Праве (стандартне) плетення. У маркуванні каната, за замовчуванням, не позначається;
  • Ліве плетення. Позначається в маркуванні каната літерою «Л».

За поєднанням напрямків плетення елементів каната:

  • Хрестове плетення. У маркуванні каната, за замовчуванням, не позначається;
  • Однобоке сукання. Позначається в маркуванні каната літерою «О».

За наявності покриття на поверхні дроту, з якої виготовлений канат:

  • Світлі канати, виготовлені з дроту без покриття. Позначаються як «СВ»;
  • Оцинковані канати. Позначаються як «ОЦ».

Цинкове покриття захищає канат від впливу атмосферних опадів і грунтових вод, підвищує корозійну стійкість каната в процесі експлуатації. Термін служби оцинкованого каната в три рази вище, ніж каната без цинкового покриття. Залежно від маси цинкового покриття канати виготовляються і маркуються літерами:

  • група «С» – для середніх агресивних умов роботи
  • група «Ж» – для жорстких агресивних умов роботи;
  • група «ОЖ» – для особливо жорстких умов роботи.
Маркувальні групи канатів:
Маркувальна група каната є основною характеристикою, яка впливає на вибір каната для подальшої експлуатації. Канати виготовляються наступних маркувальних груп: 1570, 1670, 1770, 1960 Н/мм2.
Також варто відзначити, що при виробництві канатів здійснюється спеціальна технологічна попередня деформація (відпустка, рихтування). Це забезпечує ряд додаткових переваг: вільні кінці каната не розкручуються, кінці обірваних дротів в канаті не йоршаться, канат не утворює петель, при обрізанні не виникає обертання каната навколо своєї осі і т.д. Попередньо деформовані канати позначаються в маркуванні літерою «Н».

2. Основи роботи з канатами:


Оскільки канати є виробами, виготовленими способом скруту і крутіння, важливою вимогою при роботі і монтажі каната є запобігання його від розкручування або скручування в «вісімку». Для цього необхідно:

  •  Виставити барабан з канатом на розмотувальний пристрій таким чином, щоб вісь барабана перебувала в горизонтальному положенні;
  •  Намотуваний кінець каната повинен сходити знизу або зверху барабана, який в процесі змотування каната повинен пригальмовувати;
  •  Відстань між барабанами повинна бути не менше 300 діаметрів каната. В процесі монтажу канат повинен зазнавати мінімальну кількість перегинів, особливо знакозмінних.

Для визначення діаметра каната необхідний штангенциркуль. Заміри виконують в двох поперечних перетинах, відстань між якими не менше 1 м. У кожній точці діаметр заміряють в двох взаємно перпендикулярних площинах. Для нового каната середнє арифметичне значення цих вимірів має бути всередині поля допусків, зазначених для номінального діаметра.
Кінці канатів біля майбутнього місця відрізу повинні бути міцно пов’язані м’яким дротом. Для канатів діаметром до 14,5 мм включно, кінець каната може бути заварений замість обв’язки.

Обрезка каната

3. Приклади умовних позначень канатів:

Приклади:

Канат 12-ГОЛ-В-Л-О-Н-1770 ГОСТ 2688-80
Канат діаметром 12,0 мм, грузопасажирське призначення, з дроту без покриття, марки В, лівого однобокого сукання, що не розкручуються, маркувальної групи 1770 Н/мм2 (180 кгс/мм2)
Канат 18-Г-В-ОЖ-Н-Р-1770 ГОСТ 7668-80
Канат діаметром 18,0 мм, вантажного призначення, оцинкований по групі ОЖ, марки В, правого хрестового звивання, що не розкручуються, рихтувати, маркувальної групи 1770 Н/мм2 (160 кгс/мм2)
Канат 7,8-ГОЛ-В-Н-Р-1570 ГОСТ 3077-80 Канат діаметром 7,8 мм, грузопасажирське призначення, з дроту без покриття, марки В, правого хрестового звивання, що не розкручуються, рихтувати, маркувальної групи 1570 Н/мм2 (160 кгс/мм2)

4. Конструкції і призначення канатів:

WordPress Responsive Table